Nuffnang

29 Julai 2010

Duit Pun Ada Perasaan Juga




Duit, duit, duit…lagi-lagi cerita duit. Anda pun mungkin dah jelak dengan cerita pasal duit.
Cerita,cerita,cerita tapi duitnya tak nampak.
Tapi…
Pernahkah anda terfikir kenapa lagi kita dok cerita…lagi kita dok fikir pasal duit ni…lagi lah duit tu tak datang datang?
Pernah tak anda lihat orang yang tak pernah cerita pasal duit yang biasanya hanya akan tersenyum sahaja bila orang lain dok bercerita pasal duit…tapi rupa-rupanya dia banyak duit?
Saya nak berkongsi sesuatu dengan anda.
Saya sendiri tak tahu samada ini ialah petua atau tips atau amalan. Anda fikirlah sendiri.
Saya tak pernah fikir pasal duit.
Bukan nak tunjuk lagak tapi itulah kenyataannya.
Pada saya duit ni lagi kita kejar lagi lah dia jauh. Lagi kita dok fikir bagai nak rak pasal dia…lagi jauh lah dia lari.
Apa yang saya buat?
Mudah saja.
Saya nak duit, saya perlukan duit.
Tapi.
Saya tak fokuskan fikiran saya pada duit.
Saya fokus pada pada kerja saya, pada usaha saya.
Saya fokus pada strategi mencari duit.
Saya fokus pada perancangan dan pelaksanaan.
Itulah cara saya melakukannya.
Saya pernah berbual dengan beberapa orang pembeli pakej saya. Ada yang baru setengah jam jalankan kerja-kerja promosi dah semak akaun affiliate…’dah masuk ke belum duit ni…’.
Ada yang sampai tak boleh tidur, setiap sejam buka akaun affiliate nak tau duit dah masuk ke belum.
Jangan mendesak diri anda. Semakin anda desak semakin mudah anda kecewa.
Duit ibarat seorang wanita. Lagi anda kejar lagi jauh dia lari. Lagi anda desak lagi jauh dia pergi. Lagi anda paksa lagi hilang dia dari mata anda. Cuba anda jangan desak dia, maka dia akan mula menjeling dan tersenyum kepada anda. (teringat kembali nostalgia episod awal pertemuan saya dan suami tercinta)
Kesimpulannya, jangan terlalu berfikir pasal duit, fokus pada usaha anda, fokus pada strategi dan perancangan anda dan fokus pada pelaksanaannya.
Biarkan duit yang mengejar anda, bukan anda yang mengejar duit.
Renungkanlah.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan